ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ (2005)
Οι ποιητικές αρχιτεκτονικές εικόνες και συνθέσεις χαρακτηρίζουν την καλλιτεχνική εργασία και τη θέση του Βαρλάμη στον διάλογο της ευρωπαϊκής πρωτοπορίας του τέλους του 20ου και των αρχών του 21ου αιώνα.
Εμπνευσμένος από την Λαϊκή Αρχιτεκτονική του Αιγαίου και την καλλιτεχνική παράδοση της Βιέννης ζωγραφίζει ονειρικά κτίσματα σαν αντίδραση στην λειτουργική, ρασιοναλιστική αντίληψη που δεσπόζει στη σύγχρονη αρχιτεκτονική δημιουργία.
ο ίδιος γράφει..
« Τα σπίτια μου είναι ποιητικά , γεμάτα σημάδια και σύμβολα. Τα σπίτια μου είναι σαν παράδοξα δημιουργήματα. Ανατρεπτικά, μυστηριώδη, μαγεμένα. Είναι χαρούμενα και ζωηρά. Μπορεί κανείς μέσα από ένα σύννεφο παράθυρο, ή ένα παράθυρο αστέρι, να έχει μια φανταστική θέα στον κόσμο, στο ατέλειωτο πανόραμα της φύσης. Τα σπίτια μου είναι φτιαγμένα για να ψηλαφιούνται. Είναι για όλες τις αισθήσεις. Τα σπίτια μου είναι για τους τυφλούς. Οι διάφανες κεραίες των σπιτιών μου φθάνουν ως τα πιο μακρινά αστέρια του σύμπαντος. Άνθρωποι απ` όλο τον κόσμο ζουν στα σπίτια μου. Αφρικανοί, Βόρειοι και Νότιοι Αμερικάνοι, Αυστραλοί, Ασιάτες και Ευρωπαίοι. Αυτά είναι σπίτια για κάθε κουλτούρα και για όλους όσους θέλουν να διατηρήσουν την παιδικότητά τους»
τι είπαν..
Παρουσίαση συλλογής
Έργα της συλλογής ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ παρουσιάσθηκαν στην Γερμανία (Φρανκφούρτη, D.A.M 1985), στη Γαλλία (Παρίσι, Grand Palais 1989), στη Μεγάλη Βρετανία (Λονδίνο, Νew Architecture building 2005) στην Ρωσία (Μόσχα, Ακαδημία Καλών Τεχνών 2010) και στην Ελλάδα (Θεσσαλονίκη, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο 1990. Αθήνα, Ζάππειο Μέγαρο 1991, Παλάτι Μεγάλου Μαγίστρου Ρόδου 1991, Μουσείο Μπενάκη 2005).
Πίνακες
Φωτογραφίες
Πρόσκληση και αφίσα
Εξώφυλλα εκδόσεων
ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟ
Μάθε περισσότερα!
Πως μπορείς και εσύ να σχεδιάσεις ένα “Ποιητικό Σπίτι” με τις οδηγίες του Βαρλάμη.
Οδηγίες: Πρώτα πρώτα μείνε μακριά απο κάθε ωφελιμιστική σκέψη. Αυτή δε θα σε οδηγήσει ποτέ στο στόχο. Πιο πολύ διάλεξε το «ανόητο» παιχνίδι, τη δημιουργική έκσταση κι αυτά θα οδηγήσουν στο ποθούμενο αποτέλεσμα. Μόνο έτσι μπορούν να γραφούν τα αόρατα και τα ασύλληπτα, όλα όσα βρίσκονται πίσω απ’ τα φειδωλά είδωλα της στιγμιαίας καταγραφής της πραγματικότητας. Γιατί μια πραγματικότητα περιέχει μέσα της κι άλλες πραγματικότητες κι άλλους κόσμους κι άλλους ορίζοντες.
1η Άσκηση
Κλείσε τα μάτια σου και δες και πες μας, διηγήσου μας τι βλέπεις. Τι προτιμάς; Θέλεις να μας παρουσιάσεις τον ονειρικό σου χώρο; Ποια υλικά χρησιμοποιείς; Γυαλιστερές μαρμάρινες πλάκες; Ατσάλι, αλουμίνιο και γυαλί και βαριές κουρτίνες, αναμμένο τζάκι και κεριά, Έπιπλα design και παράξενα φωτιστικά;
2η Άσκηση
Ζωγράφισε μια γαλάζια πατάτα. Καλά άκουσες (διάβασες), μια μπλε πατάτα, όμορφη και στρουμπουλή. Τα μάτια της πατάτας είναι παράθυρα και πόρτες. Ζωγράφισε κατακόρυφες και οριζόντιες αυλακώσεις, κόγχες και προεξοχές. Κατόπιν ζωγράφισε ένα σπίτι- πιπεριά, ένα σπίτι-πεπόνι, ένα σπίτι-μανιτάρι, ένα σπίτι-μπανάνα. Διάλεξε ένα συνηθισμένο μικρό βότσαλο ή καλύτερα περισσότερα μικρά πετραδάκια και σχεδίασέ τα. Μια και οι μορφές τους είναι σχετικά απλές δεν είναι δύσκολο να τα σχεδιάσεις. Κάνε φωτοτυπίες σε σμίκρυνση ή μεγέθυνση. Πλάκα, ε…
Πάρε μια κόλα χαρτί σε μέγεθος Α4 ή Α3, τσαλάκωσέ το μέσα στα χέρια σου και σφίξ’ το σε μια μικρή μπάλα. Βούτηξε τη χάρτινη μπάλα σ’ ένα πιάτο με γαλάζιο χρώμα και ξεδίπλωσε το χαρτί. Η επιφάνεια του χαρτιού έγινε τώρα, πιο εκλεπτυσμένη, πιο ζωντανή και φαίνεται πιο ενδιαφέρουσα. Κι ένα μισοκαμμένο χαρτί ή ένα κιτρινισμένο και καπνισμένο από τη φλόγα του κεριού περιέχει κι αυτό το ερέθισμα για ποίηση και δημιουργία.
Ή δοκίμασε το επόμενο πείραμα. Σ’ ένα ορθογώνιο ταψάκι ρίξε νερό. Διέλυσε σε νέφτι λίγη λαδομπογιά και πρόσθεσ’ τα κι αυτά στο νερό του ταψιού. Πιο πολύ νέφτι και λιγότερο λαδομπογιά. Το χρώμα επιπλέει στο νερό και σχηματίζει ακανόνιστα σχήματα που αλλάζουν όταν ανακατεύεις τα υγρά μ’ ένα μολύβι σε διαφορετικές κατευθύνσεις. Με μια απλή επαφή του χαρτιού στην επιφάνεια έχεις την πιο απλή μέθοδο εκτύπωσης.
Το χαρτί παίρνει μια ενδιαφέρουσα επιφάνεια με σχήματα και χρώμα σα δέρμα φιδιού. Η επανάληψη με διαφορετικά χρώματα και ουσίες φέρνει αξιοθαύμαστα αποτελέσματα.
Η διαδικασία αυτή είναι απαραίτητη για να ερεθίζονται η όραση και το πνεύμα. Πάνω σε μια τέτοια επιφάνεια είναι ευχάριστο να παίζει και να σχεδιάζει κανείς. Μια άλλη τεχνική για την προετοιμασία του χαρτιού γίνεται με μια ραπτομηχανή. Πέρασε το χαρτί απ’ τη μηχανή και γέμισε το τρύπες κι αν θέλεις βάλε και διάφορες κλωστές. Και στην πίσω πλευρά του χαρτιού, εκεί που εξέχουν οι τρύπες, τρίψε μ’ ένα γυαλόχαρτο.
Για προσπάθησε να τραβήξεις μια ευθεία γραμμή.
Θα καταλάβεις πολύ γρήγορα ότι ο στόχος αυτός είναι αδύνατος. Δε μπορούμε να σχεδιάσουμε ευθείες γραμμές γιατί είμαστε ζωντανοί οργανισμοί και σαν ζωντανοί εξαρτόμαστε από τις διακυμάνσεις της αναπνοής, της πίεσης και της ψυχολογικής μας διάθεσης. Έτσι, απ’ αυτή τη σκοπιά, είναι ενδιαφέρον που δε μπορούμε να τραβήξουμε μια ευθεία γραμμή χωρίς χάρακα ή τρίγωνο, όπως απαιτεί η γεωμετρία. Οι ζωντανοί άνθρωποι αφήνουν ζωντανά ίχνη, ζωντανές γραμμές, όπου διακρίνονται διαφορετικά πάχη, κατευθύνσεις και ροές.